5 SEO tips die het verschil kunnen maken

Dennis Schepers

Dennis Schepers

5 SEO tips die het verschil kunnen maken

Een van de grootste uitdagingen in SEO is het meten van impact – we weten wat ertoe doet (of doet er niet toe) totdat de spelregels weer veranderen. En wanneer dat gebeurt, zoeken we allemaal om weer een basislijn te vinden.

Deze lijst met tips beschouw ik als standvastige SEO-tips. De lijst heeft een positief gehad op een groot deel van mijn SEO werkzaamheden. Misschien zijn ze niet allemaal toepasbaar op uw situatie (uiteindelijk moet er altijd gekeken worden naar uw unieke situatie). Er zullen details en voorbeelden gegeven worden bij elke van de tips!

Hier zijn de vijf SEO tips die consistent een positieve impact hebben in de altijd veranderende SEO wereld:

1. Gestructureerde data is belangrijk

De korte uitleg waarom gestructureerde gegevens nuttig zijn, is dat het crawlers van zoekmachines vertelt wat er op uw pagina staat. Als u hier niet bekend mee bent, kunt u deze handige gids met gestructureerde gegevens volgen, zodat u snel aan de slag kunt.

Dit is een duidelijk voorbeeld van het afstemmen van het advies op de behoeften en branche van uw site – ik heb consequent gestructureerde gegevens gezien die een positieve impact hebben voor klanten in verschillende sectoren, maar per site en pagina kunnen andere gestructureerde gegevens vereist zijn.

De grafiek hieronder laat de toename in vertoningen zien die zich heeft voorgedaan nadat we de informatie over gestructureerde gegevens van productpagina’s hebben bijgewerkt. In dit geval was het juiste type gestructureerde gegevens al geselecteerd, maar de informatie die eraan werd gegeven, was onvolledig of inconsistent met wat er op de pagina stond:

Hierboven ziet u een geanonimiseerde grafiek van de vertoningsprestaties van een klant gedurende een maand na de update van de gestructureerde gegevens.

Hier zijn de branches waar gestructureerde gegevens nuttig zijn:

  • Jobs / werven
  • Evenementen
  • Schoonheidsservices

Gestructureerde gegevens maken het voor zoekmachine crawlers gemakkelijker en sneller om de informatie op de pagina te begrijpen, waardoor het een krachtig (maar vaak verkeerd gebruikt) hulpmiddel is. Als het juist wordt toegepast, zal het een positieve invloed hebben op uw pagina’s.

Hier is nog wat extra informatie om dit juist toe te passen:

2. Pagina versheid

De versheid van uw pagina wordt bepaald door meerdere factoren, maar een datum plaatsen op een pagina, is een van de gemakkelijkste manieren om Google aan te geven hoe vers uw pagina is. Dit is van toepassing op blogs en nieuws, maar het is ook relevant voor productpagina’s die betrekking hebben op datums, zoals evenementensites.

Als u vanuit het oogpunt van de gebruiker over de versheid van pagina’s denkt, is het gemakkelijker te begrijpen waarom het zo belangrijk is. Wanneer u zoekresultaten verkrijgt die een oude datum hebben, zoals artikelen, afhankelijk van het onderwerp, kunt u deze als minder relevant beschouwen dan als ze een recente datum hadden. Zoekmachine crawlers weten dit ook en hebben de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen verse en oude inhoud, ongeacht of deze een datum heeft of niet.

Een voorbeeld kan zijn: bij een website in de evenementenindustrie eiste een oude datum een ​​negatieve invloed op hun ranglijst. U kunt dan uw pagina bijwerken zodat de de inhoud van de pagina ervoor te zorgt dat het relevant wordt voor het zoeken, u kunt ervoor gezorgd dat er geen inhoud op de pagina (dus paginacopy of tekst onderaan de pagina) naar oudere datums verwijst. U kunt ook de datums bijwerken met gestructureerde gegevens zodat ze overeen komen met de nieuwe datum.

Pagina versheid is van belang voor vrijwel elke branche en hoewel datums nuttig zijn, moet uw pagina versheid altijd weerspiegelen wat gebruikers zoeken. Hier zijn een paar andere dingen die u moet overwegen als u denkt dat u uw pagina’s mogelijk moet vernieuwen:

  • Hoe vaak heeft u de afgelopen 18 maanden onderzoek naar zoekwoorden uitgevoerd en de inhoud van uw pagina bijgewerkt op basis van de resultaten van zoekwoorden?
  • Staat u op SERP-resultaten met datums en zo ja, hoe oud zijn deze datums?

3. Interne links (ja, ook nog belangrijk)

De juiste balans tussen intern linken is nooit eenvoudig, dus ben ik niet hier om u te adviseren over de absoluut juiste manier om het te doen. Ik kan u wel vertellen dat het hebben van te veel links op één pagina een negatieve impact kan hebben.

Het koppelen van alle categorieën van uw startpagina kan bijvoorbeeld de beste gebruikerservaring zijn of de snelste manier voor zoekmachine crawlers om uw pagina’s te ontdekken, maar dit heeft ook invloed op de hoeveelheid link-power die de pagina verspreid naar alle pagina’s waarnaar deze verwijst.

Als al uw categoriepagina’s worden gecrawld en geïndexeerd kunt u besluiten om vanaf de startpagina alleen naar specifieke categorieën of services te linken. Er zijn veel factoren waarmee u rekening moet houden bij het wijzigen van de manier waarop u intern koppelt vanaf de startpagina, bijvoorbeeld:

  • Concurrentie waarde van deze pagina’s
  • Inkomsten die van deze pagina’s komen

Wanneer we een verandering in de interne linkstructuur adviseren is het waarschijnlijk dat u een stijging in het aantal sessies op uw pagina’s kunt waarnemen. Deze komen dan vaak van de pagina’s waarvan we de interne links hebben behouden, de wint op deze pagina’s compenseert dan vaak een eventueel verlies in pagina’s die zijn uitgesloten.

Het balanceren van interne links is zonder meer een belangrijke ranking factor omdat het bepaalt hoe gebruikers en crawlers uw pagina’s ontdekken. Als u de interne links van uw site opnieuw bekijkt schreef mijn Shannon Dunn deze nuttige gids over het onderwerp die alle aspecten van het in evenwicht brengen van interne koppelingen voor SEO behandelt.

4. Title tags

Het aanbrengen van wijzigingen in title tags en daarbij uitvinden of het een positieve impact heeft kan best lastig zijn!

Een aantal goede richtlijnen zijn de volgende tips (bron):

  • Let op de lengte van je titel: 60 karakters is de optimale grootte, anders bestaat de kans dat je titel wordt afgekapt door het gebruik van een ellipsis (…) en kunnen belangrijke woorden eraf vallen!
  • Gebruik niet te veel SEO woorden, ondanks er geen straf is voor het overmatig gebruik van zoekwoorden creëert het wel een vreselijke gebruikerservaring! Zorg eerder voor een goede call-to-action.
  • Zorg voor een unieke titel, Unieke titels onderscheiden pagina’s van elkaar en zorgen voor een hoger CTR.
  • Belangrijke zoekwoorden eerst, Volgens onderzoek van Moz hebben zoekwoorden in het begin van de titel meer impact op de zoekresultaten. Probeer ook je bedrijfsnaam niet als eerste te plaatsen, maar bijvoorbeeld als laatste. Het is niet erg als de bedrijfsnaam eraf valt wanneer de call-to-action duidelijk in beeld is.
  • Schrijf titels voor uw bezoekers, probeer uw titels te schrijven voor uw bezoekers in plaats van voor de zoekmachine. Zij zijn namelijk degene die u probeert te bereiken!

5. Backlinks!

Een belangrijke waarde die consistent pagina’s omhoog krijgt is het verkrijgen van backlinks naar jouw website. Door natuurlijke inhoud te schrijven creeert u niet de garantie dat u veel backlinks krijgt, maar de backlinks zijn dan veelal wel organisch!

Een simpel begin is het voorstellen van link ruiling met anderen! U kunt u daarvoor bijvoorbeeld aanmelden bij diverse startpagina’s.

Door het verkrijgen van links kunt u uw bezoekers aantallen echt verhogen, het verwerft namelijk autoriteit voor uw domein en daarmee wordt de kans vergroot dat Google uw pagina toont!

Hulp nodig?

Geen nood als dit alles u totaal niets zegt. Levuno Webdesign uit Dongen kan u helpen om uw webpagina optimaal weg te zetten! Maak direct een afspraak via deze pagina of neem contact op met één van onderstaande formulieren.

Stuur een bericht

[wpforms id=”21″]

Bel mij terug

[wpforms id=”681″]

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Paola-Didone, een gastschrijver op Moz.

Bedrijfgegevens

Beoordelingen

Onze klanten waarderen onze websites & dienstverlening met een 4.9 uit 5 op basis van 9 beoordelingen.