Dit artikel wordt nog bewerkt
Wat is lokale zoekmachine optimalisatie?
Lokale zoekmachines optimalisatie is het proces van het optimaliseren van je online aanwezigheid om meer business aan te trekken vanuit lokale gerichte zoekopdrachten die relevant zijn aan je business.
Omdat Google in Nederland de grootste zoekmachine is met een flinke marge zullen alle tips voor het grootste deel zijn voor optimalisatie in Google.
Zoekmachine | Desktop | Mobiel | Tablet |
89,33% | 98,80% | 97,83% | |
Bing | 7,84% | 0,18% | 0,81% |
Yahoo! | 1,06% | 0,70% | 0,73% |
Dus, laten we eens praten lokale zoekresultaten
Het schrijven van een blogbericht is hard werk, dus ik kan wel een kop koffie gebruiken.
Hier zijn de zoekresultaten van “koffie in breda”.
Zoals je kan zien zijn er 2 totaal verschillende soorten resultaten:
- De zogenoemde “snack pack” resultaten (bovenin)
- De reguliere organische resultaten (onderin)
U bent vast bekend met de reguliere resultaten van Google zoeken, maar wat zijn nu eigenlijk die “snack pack” resultaten?
Google Snack Pack is een blok dat verschijnt op een resultaten pagina wanneer er een lokale zoekopdracht wordt uitgevoerd. De Snack pack toont de top 3 relevante lokale bedrijven voor de gegeven zoekopdracht. (Vertaald vanuit bron)
Volgens een studie gaan 33% van de klikken naar de lokale “snack pack” resultaten, en 40% gaat naar de reguliere organische resultaten.
Belangrijk om mee te nemen: het loont om in beide resultaten te scoren! Dat is waar lokale zoekmachine optimalisatie om de hoek komt kijken.
Voordat we beginnen
Voordat we starten moeten we de basis goed hebben.
Dat betekend dat we zeker moeten zijn dat onze website is geoptimaliseerd voor weergave op mobiele apparaten, omdat 61% van mobiele zoekers sneller een lokaal bedrijf benaderd wanneer ze een mobiel vriendelijke website hebben.
Je kunt Google’s Mobielvriendelijke test gebruiken om dit te testen.
Daarnaast moet je zorgen dat je website er niet te slecht uit ziet. Maakt niet uit waar je in Google scoort, niemand gaat contact op nemen wanneer je website er lelijk uit ziet.
Hoofdstuk 1. Zoekwoord onderzoek
Laten we zeggen dat je een lokaal koffie tentje hebt genaamd